För första gången är vi insläppta i Basels St. Jakobshalle där vi ska få se hela första programmet! Dock! Vi får inte ta en enda bild och får bara beskriva allting med text…lite som Mello 2008 i Västerås eller liknande. Men det går väl att plocka fram ur kroppen också! Nu kör vi!
Första intrycket är att arenan är väldigt, väldigt liten, ja kanske den minsta ESC-arena jag varit i. Det känns återigen mycket mer som Mello än Eurovision, och vi sitter ganska högt upp i en väldigt brant lutande sektion där min svindel gör att jag knappt kan skriva…
Öppningsnumret kör på alp-tema – vi är trots allt i Basel. Långa näverlurar, människor som ser ut som de skulle kunna varit med i videon till Bring Me Edelweiss 1988, modern dans… Det joddlas till The Code i ett nummer som är rätt fint, men så formel 1A typiskt att det skulle kunna vara en plojöppning av Edward af Sillén. Men det duger.
Sen kommer våra två kvinnliga värdar som skojar lite med att de försökt göra allting så långt ifrån förra årets programledare som möjligt (de är också en blond och en brunett som Petra & Malin). Regler. Blabla. Och sen kör vi. Faktiskt lagom snabbt och utan krusiduller eller
Islänningarna går på cirkus i ett supersnyggt vykort och river sen av ett superkul nummer i Minecraft-stil med båtar, spelmoment och en fyrkantig bläckfisk som fastnar i TV-rutan… De tar också av sina glasögon så de får kontakt med publiken. Grabbarna lät lite skrikiga här i arenan men SÅ svårt att avgöra när man inte hör TV-ljudet. Grym energi iallafall och jäkligt barnvänlöigt.
Polskan skottar snö i högklckat (och älskas av ”pressen” på plats) i sitt vykort. Sen river hon av ett nummer med extra allt. Det är stora drakar, massa eld, upphissning i taket, låååååånga toiner och drama, drama, drama. Det här lär ha sin publik! Tror de är vidare.
Slovenen gör nån gammal vintersport i sitt vykort. Det här numeret är SÅ övertydligt med den cansersjuka frun i hemmafilmer på skärmen…och sen hänger de honom uppåned i taket. Och precis när vi trodde frugan var död så….står hon på scenen. Alltså. Tröklåt. Men såklart svårt att värja sig för budskapet. Kan nog fungera.
Esten kör rollerderby! Det kändes härligt flatigt! Cash är verkligen inte tävlingens säkraste sångare och känns jättenervös. Numret är samma som i den lokala uttagningen med säkerhetsvakterna, fast här rusar ett påhittat fan upp på scenen mitt i och dansar med honom. Dessutom ganska kul LED:ar. Kommer givitvis att gå vidare, men han imponerade inte.
Reklampaus betyder Schweiziska hits i arenan. Yello. Och Fågeldansen. Minsann.
Spanjorskan får göra choklad i sitt vykort. Snacka om vinstlåt! och SNYGG Hairography! Genomgående bra HÅR i hela numret faktiskt. Annars ganska standard. Snyggt såklart, men jag gissar på en plats 22-23 i finalen kanske. Den får det långt svårare än de svenska fansen tror.
Ukraina då. Jag tor de var på nån uteservering eller nåt i vykortet… Det går snabbt här! Men hur ser han ut? Hahah. Som om vi tittar in på en bögklubb hos alverna i Sagan om Ringen! Det här är ju oerhört speciellt. Rakt igenom. Kläder. Låt. Och det här måste väl vara Ukrainas absolut svagaste staging i tävlingen nånsin? Visst, det är lätt att förstå att pengarna måste gå till annat, men de har ju varit världsbäst på stordåd med små medel. Nåväl. Klart de är vidare.
KAJ sumobrottas. Eller motsvarande. Haha. Gulligt vykort. Och SÅ JÄVLA BRA GJORT PÅ SCEN! De är superfina. Numret är kalas. Det låter toppen (även om ljudet här i arenan suger bort Ei saa peittää). Heja KAJ! Heja Sverige! Klart vi är final om nån trodde nåt annat. Också första gången jag såg alla djuren i LED-skogen. Det är ju ett helt zoo där!
Portugiserna får dricka vin i vykortet. Kul för dom! Deras låt och nummer är ju KAJs totala motsats. Det här är en rätt gullig låt och absolut inte kvällens sämsta i mina öron. Tycker nog egentligen de är mer värda en finalplats än Ukraina. Men det händer ju inte.
Norrmannen får vara scout i sitt vykortoch åka på tältläger. ”Jag blir min egen cigarettändare!” sjunger Kyle i ett nummer med mycket eld men som inte riktigt imponerar på mig. Kyle kämpar med tonerna och lyckas hålla sig på rätt sida, men känns långt ifrån avslappnad. Allt känns bara sååå…? Melloreject?
Belgaren får sätta ett rött lås uppe på ett berg. Jag fattar inte riktigt varför den här raketat upp på oddslistan, för i min värld är det fortfarande en bordeline kvalificerare. Låten är bara så… gapig? Visst han kan sjunga, det kan han, Och jag tackar aldrig nej till ett tugnt elektroniskt beat. Men den här rödluvan får inte med mig på sin rave.
Italienaren får åka spårvagn i vykortet och sen släpas det in två gigantiska högtalare och den längsta flygel jag nånsin sett. Lite Salvador Dali-känsla över den. Italien har valt att texta sin låt på engelska längst ned i rutan. De enda som verkar ha gjort det hittills i vad som ryktats är ett rekordår för nationella språk på 00-talet. Det märks att den här killen är en stjärna hemma. Det finns liksom en musikalisk proffs-aura runt honom som inte går att ta bort vad man än tycker om låten.
Reklampaus igen! Det är INTE ett Petra-manus det här. Det är det INTE. Nåt om tunga saker på scen. Eller djur. Fattade inte riktigt…
Azererna planterar en blomma. Och sen kommer kvällens första chock när sångaren visar sig ha en liten pipig damröst live. Oväntat. Och det låter fruktansvärt. Nä, det här behöver vi inte ens diskutera. Ute. Det lilla låten hade tappas bort totalt.
San Marino. Gabry Ponte får mala mjöl. Tja. Jag gillar de AI-genererade David-statyerna på LED:en, men annars blir ju ”DJ-på-scen” sällan kul i ESC. och inte här heller. Låten är trallig, men tuggummit blir smaklöst efter första refrängen. Jag är inte helt hundra här. Men visst, Italien får ju rösta så minst en tolva blir det ju.
Älskar Albanien. Rött och vitt och alldeles lysande (även om mannens mick knappt var på idag). Självklart i final.
I Nederländernas vykort åker man tåg och äter ostbricka. Mums. Claude har ju tappat massa buzz efter de där 30 sekunderna på Insta, men jag tycker han gör det rätt bra. Det är ju ett rätt märkligt nummer där kameran är nära, nära hela tiden och han ska försöka dansa med typ fiolspelare…men när den lilla killen kommer upp som hans yngre jag så tyckar iallafall jag att det här är topp tio i år.
Vår vän kroatens nummer är lika rörigt som låten. Han försvinner i rök och i grönt och rött osmickrande ljus. Killen är smart och riktigt likeable utanför scenen, men det här… Nä. Tyvärr.
Zoë åker båt på Rhen i Schweiz vykort. Numret bygger mycket på kameror som är nära nära, och eftersom skärmarna i arenan inte är på när de kan dyka upp i bild så ser vi inget där och inget av Zoe heller eftersom hon sitter helt still på scen med kamerafolk runt sig. Kvällens minst publikvänliga nummer. Får återkomma när vi sett det i bild. Känns ändå som en låt som behöver massa jurypoäng för att komma en bit i finalen.
Cypern går på Basels motsvarighet till Stockholms partybåt Patricia. Här har man haft en bra idé med en byggnadsställning på scen, men jag tycker att man inte riktigt utnyttjar den? Det blir liksom inte så kul efter den rasnade snygga öppningen. Han liksom bara står i en byggställnig… Nåväl. Vidare säkert. Det är jue tt snygg startnummer. Men jag tror nog inte det lär regna poäng på honom.
Tja, det var väl alles. Dags för snabbgenomgång och dags för att rösta…och vi får lämna lokalen!
Tack för att ni skriver så att vi som inte kan vara på plats kan få ta del av vad som händer.
Du har helt rätt att det ser lite konstigt ut med Belgien på oddsen. De ligger femma för att ta hem vinsten men samtidigt på nioende plats i semi 1 för att kvalificera sig enligt samma oddsbolag. Så de håller egentligen med dig om att den ligger på gränsen för att ta sig vidare. Betyder det att oddsbolagen ser Beligen mer som en jurylåt än en som går hem hos tittare?
Jag tror det mest har att göra med hur folk spelar. Det är sällan logiskt.